- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Downton Abbey
Downton Abbey

stinissen (crew films & series)
-
- 22798 berichten
- 75175 stemmen
Maar zie je ook geen verschil tussen de seizoenen?
Het wordt alleen maar beter

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Heb de Blu-ray boxset met alle 4 seizoen inmiddels in bezit (via Amazon-UK, porto-vrij).
Subliem beeld en geluid!
Bij controle van de 13 discs bleek echter dat de aparte disc met laatste aflevering 3e seizoen (3.9 aka Xmas-special) door 3 (regiovrije) Blu-ray spelers van 3 verschillende merken niet herkend wordt.
Amazon-UK wil de desbetreffende disc niet vervangen maar stuurt kosteloos een nieuwe boxset.
(Na controle moet 1 boxset binnen 30 dagen weer retour; 18 januari weet ik meer.)
In de tussentijd verder in die error gedoken en ditmaal van episode 3.8 ook de eind-credits aka aftiteling helemaal afgespeeld. Blijkbaar wordt daardoor info achtergelaten op de speler, want dan accepteert dezelf-de Blu-ray speler wel de aparte disc met episode 3.9!
Via Blu-ray speler van PC kon ik al wel vaststellen, dat er 18,9GB aan info op stond, maar ook deze speler bleef hangen op 'loading'.
Kortom, na aankoop boxset meteen naar disc met aflev. 3.9 gaan wordt geblokkeerd.
De andere 12 discs met de seizoenen zijn wel direct afspeelbaar!
Bij aan/uit zetten speler herhaalt zich echter bovenstaande.
Inmiddels alle afleveringen gezien en vind eigenlijk alleen de episode op bovengenoemde disc (3.9) een tegenvaller.
De schrijvers moesten diverse rollen herschrijven omdat ze voor 4e seizoen niet de oude cast compleet kregen, aangezien die andere contractuele verplichtingen hadden.
Ben geen fan van tv-series, maar deze serie is voortreffelijk. Complimenten ook voor het castingbureau. Voor mij een IMDb #9,5/10 voor de hele serie; Blu-ray transfer: 10/10 (de tig extra's niet bekeken).

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Promo blooper seizoen 5:

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Seizoen 5 van Downton Abbey start deze herfst op NPO2: 22 nov, a,s,.
Vrij laat: op 17 nov. a.s. is de Blu-ray release. In de UK liep gisteren al weer episode 5.04.
Naschrift.
Op Amazon-UK krijgt dit 5e seizoen veel negatieve ratings vanwege de sponsoring door Amazon. Amazon zou n.l. zijn personeel zeer slecht betalen. Lijkt mij echter geen reden om de serie als zodanig een score 1/5 te geven. Graag Uw mening.

eppo349
-
- 866 berichten
- 3976 stemmen
Dit is een guilty pleasure voor me geworden. Vreselijk! Maar ik blijf wel kijken.....

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Was ik lovend over de 1e 4 seizoenen, ben dat echter niet over dit 5e en voorlaatste seizoen.
Qua periode zijn we nu in 1924 beland, maar de cast ziet er, op de outfit na, nog zelfde uit als in episode 1.
Maar dat is nog minste waarom dit 5e seizoen mij en mijn vrouw erg tegenviel. Vermoedelijk door de enorme internationale belangstelling komt het merendeel van de cast ditmaal opgefokt en wat opper-vlakkig over, wat nog versterkt wordt door de nieuwe editing: bijna elke seconde wisselt de camera-opstelling. Zeer vermoeiend kijken.
De vertolkster van mrs. Bates was dit seizoen niet in vorm; ze was in performance een fractie van de vorige 4 seizoenen.
Tja en de positie van de upstairs- en downstairs cast is ditmaal gewijzigd: de adel lijkt stappen teruggedaan te hebben ten gunste van 't gewone volk. De dowager grijpt niet in bij het voortdurende gekibbel van haar 2 personeelsleden bijvoorbeeld, die nu vrij veel screen-time krijgen en in vorige seizoenen amper in beeld waren, laat staan tekst hadden. Opstelling dowager was in de vorige seizoenen ondenkbaar.
Idem mrs. Patmore, die zich dit seizoen onderdanig naar ondergeschikte Daisy gedraagt.
En de anders zo autoritaire Carson werd dit seizoen overclassed door mondig personeel.
Sinds het vertrek uit de serie in seizoen 3 van Jessica Brown Findlay, de vertolkster van Sybil, weten de scenaristen blijkbaar geen raad met haar partner Tom en verdwijnt hij om niet-overtuigende reden aan eind van dit seizoen uit de serie, ondanks dat hij qua job en locatie 't naar zijn zin zou moeten hebben.
De opvolgster van Sybil, Lily James ("Rose"), benadert door haar amateuristische acteren in de verste verte haar niet; op veel moment is ze zelfs irritant.
Flauw is het dat, qua het naar de gevangenis moeten, de rollen van mrs. en mr. Bates ditmaal omgekeerd zijn. Verder flauw om de geaardheid van butler Barrow, nadat hij er in 4e seizoen mee klaar was, weer te suggeren aan eind van dit seizoen.
Opvallend is verder dat de dowager en butler Molesley een veel actievere rol hebben, en dat Mary en Isobel ditmaal juist weinig te doen hebben. Draaide de 1e 4 seizoenen om Mary en mannen, dat is nu verschoven naar 6e seizoen. Wat een nieuwe intro zal krijgen, want ook Roberts hond is uitgeschreven.
Verder dit seizoen diverse nietszeggende sub-plotjes, fillers.
Kortom, een overbodig seizoen. Zie in elk geval af om dit seizoen op Blu-ray aan te schaffen. Kijk ook niet uit naar 't 6e seizoen. Vier seizoenen "Downton Abbey" was voldoende geweest.
IMDb *5,5/10.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Downton Abbey vs 'aging': link.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Downton Abbey fans, kijk naar The Paradise!

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Febr. 2014: 'The Paradise' won't be returning: The Paradise is axed by BBC - TV3 Xposé Entertainment

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Oke, kijk dan niet, he. Your loss!

Wilde alleen aangeven, dat de tip slechts 2 seizoenen omvat en Downton Abey 6 seizoenen.

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Die 'Special' in London (met die Amerikanen) waren twee waardeloze afleveringen. Waarom zijn de afleveringen van TV-series die even een tussendoortje of een 'Special' doen op een andere locatie toch altijd zo slecht? Gelukkig pakken ze de draad en de normale gang van zaken weer op in het daaropvolgend seizoen. Oef!

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
6e seizoen is laatste voor 'Downton Abbey': 'Zesde seizoen is laatste voor Downton Abbey' - AD.nl

Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Vanaf 31 oktober -morgen dus- weer op tv! (op NPO 2.)

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Eindelijk, en dan daarna Downton Abbey - The Movie: Downton Abbey MOVIE is on the cards once sixth and final series of period drama wraps | Daily Mail Online - dailymail.co.uk

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Trailer episode 6.09 (? jan. 2016):

Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Trailer episode 6.09:
Weet jij toevallig ook al wanneer deze in NL wordt uitgezonden?

stinissen (crew films & series)
-
- 22798 berichten
- 75175 stemmen
Kerstmis ( is geen grap)

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Hoogstwaarschijnlijk zat. 2 januari 2016, omdat gisteren geen uitzending was; 2e Kerstdag episode 6.08.
Trailer afl. 6.08:

Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Dank voor jullie reacties, de finale zal dan inderdaad wel in januari zijn als aflevering 8 op 2e kerstdag is. Ik hou het goed in de gaten i.i.g. De trailer van de finale kijk ik niet, ik laat me verrassen

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dat Nationaal Dictee was vroeger door de weeks, maar door lage kijkcijfers vermoedelijk nu op zaterdag gepland (mocht niet baten is gebleken, integendeel), anders episode 6.08 op die dag en ook 2e Kerstdag in NL, evenals in de UK, de Kerstspecial (afl. 6.09).
Deze special zal wel weer een lengte hebben van 2 afleveringen.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Aftellen tot Kerstspecial is begonnen; 10 secondenclips vanaf dag 12:
12 Tumblr
11 Tumblr
10 Tumblr
9 Tumblr
8 8 Days to Go "Special Christmas" Season 6 - Downton Abbey - YouTube
7 -7 Days to Go " Special Christmas" 2015 - Downton Abbey : the final - YouTube
6 6 Days to Go - " Special Christmas" Season 6 - YouTube
5 -5 Days to Go "Special Christmas" Season 6 - YouTube
4 -4 Days to Go "Special Christmas" Season 6 - YouTube
3 Tumblr
2 Tumblr
1 See what's in store for the final episode of Downton Abbey - dailymail.co.uk

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Interview met Jessica Brown Findlay (Lady Sibyl).

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Laatste aflevering van S6 gisteren gezien. Goh, dat het gedaan is, hè?

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Laatste aflevering van S6 gisteren gezien. Goh, dat het gedaan is, hè?

AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
The Paradise vond ik nog te doen maar de eerste aflevering van Mr. Selfridge kon mij niet aanzetten om verder te kijken. Was dat verkeerd van me?

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Mr. Selfridge wordt per seizoen beter. Vooral 4e seizoen vind ik beter dan alle seizoenen van Downtown Abbey. Ik zou een 2e poging wagen.

the new guy
-
- 1724 berichten
- 1583 stemmen
Wo. Ik zie allemaal enthousiaste berichten over seizoen 6. Wat een heerlijke gedachte. Ben eergisteren begonnen met seizoen 1. Meteen 3 afleveringen. Wat heerlijk om bij in de bank weg te zakken. Dikke aanrader voorlopig!

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wo. Ik zie allemaal enthousiaste berichten over seizoen 6. Wat een heerlijke gedachte. Ben eergisteren begonnen met seizoen 1. Meteen 3 afleveringen. Wat heerlijk om bij in de bank weg te zakken. Dikke aanrader voorlopig!